Citirea anvelopelor
1. Latimea sectiunii anvelopei in mm. In exemplul de mai sus, 195 de milimetri.
2. Raportul dintre inaltimea sectiunii si latimea sectiunii in %. In acest caz este 65. Inaltimea flancului anvelopei va fi 65% din 195 mm, deci 126.75 mm.
3. Constructia anvelopei (R= Radiala). Majoritatea covarsitoare a anvelopelor moderne de autoturisme sunt de constructie radiala, adica pliurile carcasei sunt dispuse perpendicular pe directia de rotatie si paralel cu razele cercului anvelopei. Unele pneuri de uz industrial, unele anvelope pentru camioane si vehicule tot-teren au o constructie cu pliuri incrucisate pentru o rezistenta crescuta la sarcina, socuri si intepaturi. Pneurile de uz normal au renuntat la aceasta constructie in favoarea celei radiale datorita sporului semnificativ de performanta la rularea cu viteze ridicate.
4. Diametrul jantei in inch. Diametrul cercului interior al anvelopei, in acest caz 15 inch (numiti si toli). Un inch (tol) = 2.54 mm.
5. Capacitatea maxima de incarcare (indice de sarcina). Desemneaza greutatea maxima pe care o poate suporta o anvelopa, in acest caz 91 = maxim 615 kg/anvelopa. Producatorii auto calculeaza greutatea autovehiculului + incarcatura maxima admisa si impun indicii de sarcina pentru anvelopele folosite. Respectarea acestui indice este deci importanta pentru reducerea riscului de explozie la rularea cu masina incarcata.
6. Indice de viteza. Reprezinta viteza maxima la care este proiectata sa ruleze in siguranta o anvelopa. Este stabilit de catre producatorii auto peste viteza maxima constructiva a masinii. In acest caz, H desemneaza viteza maxima 210 km/h.
7. TUBELESS – Anvelopa fara camera de aer. Anvelopele moderne de uz normal nu mai folosesc camere de aer pentru etanseizare ci un strat de cauciuc sintetic la interior care ia locul acesteia.
8. Marca si numar aprobare tip ECE.
9. Amplasarea indicatorului de uzura a benzii de rulare.
10. Caracteristici de iarna M&S (Mud & Snow – Noroi & Zapada).
11. Simbol “fulg de zapada”, desemneaza o anvelopa testata si calificata pentru “Utilizare in conditii servere de iarna cu zapada abundenta”.
12. Data de fabricatie (saptamâna, anul). Ultimele 4 cifre din numarul DOT. Exceptie: anvelopele fabricate inainte de 1999-2000 au data de fabricatie marcata cu 3 cifre.
13. Simbol de conformitate al Departamentului de Transport SUA, literele “DOT”.
14. Cod producator D.O.T.
15. Tara de fabricatie.
16. Denumirea comerciala. Numele comercial al profilului de anvelopa. Exemple: SP SPORT MAXX, EXCELLENCE etc
17. Detalii de constructie ale anvelopei . Marcaje de importanta relativ redusa deoarece nu sunt bazate pe teste reglementate complet.
2. Raportul dintre inaltimea sectiunii si latimea sectiunii in %. In acest caz este 65. Inaltimea flancului anvelopei va fi 65% din 195 mm, deci 126.75 mm.
3. Constructia anvelopei (R= Radiala). Majoritatea covarsitoare a anvelopelor moderne de autoturisme sunt de constructie radiala, adica pliurile carcasei sunt dispuse perpendicular pe directia de rotatie si paralel cu razele cercului anvelopei. Unele pneuri de uz industrial, unele anvelope pentru camioane si vehicule tot-teren au o constructie cu pliuri incrucisate pentru o rezistenta crescuta la sarcina, socuri si intepaturi. Pneurile de uz normal au renuntat la aceasta constructie in favoarea celei radiale datorita sporului semnificativ de performanta la rularea cu viteze ridicate.
4. Diametrul jantei in inch. Diametrul cercului interior al anvelopei, in acest caz 15 inch (numiti si toli). Un inch (tol) = 2.54 mm.
5. Capacitatea maxima de incarcare (indice de sarcina). Desemneaza greutatea maxima pe care o poate suporta o anvelopa, in acest caz 91 = maxim 615 kg/anvelopa. Producatorii auto calculeaza greutatea autovehiculului + incarcatura maxima admisa si impun indicii de sarcina pentru anvelopele folosite. Respectarea acestui indice este deci importanta pentru reducerea riscului de explozie la rularea cu masina incarcata.
6. Indice de viteza. Reprezinta viteza maxima la care este proiectata sa ruleze in siguranta o anvelopa. Este stabilit de catre producatorii auto peste viteza maxima constructiva a masinii. In acest caz, H desemneaza viteza maxima 210 km/h.
7. TUBELESS – Anvelopa fara camera de aer. Anvelopele moderne de uz normal nu mai folosesc camere de aer pentru etanseizare ci un strat de cauciuc sintetic la interior care ia locul acesteia.
8. Marca si numar aprobare tip ECE.
9. Amplasarea indicatorului de uzura a benzii de rulare.
10. Caracteristici de iarna M&S (Mud & Snow – Noroi & Zapada).
11. Simbol “fulg de zapada”, desemneaza o anvelopa testata si calificata pentru “Utilizare in conditii servere de iarna cu zapada abundenta”.
12. Data de fabricatie (saptamâna, anul). Ultimele 4 cifre din numarul DOT. Exceptie: anvelopele fabricate inainte de 1999-2000 au data de fabricatie marcata cu 3 cifre.
13. Simbol de conformitate al Departamentului de Transport SUA, literele “DOT”.
14. Cod producator D.O.T.
15. Tara de fabricatie.
16. Denumirea comerciala. Numele comercial al profilului de anvelopa. Exemple: SP SPORT MAXX, EXCELLENCE etc
17. Detalii de constructie ale anvelopei . Marcaje de importanta relativ redusa deoarece nu sunt bazate pe teste reglementate complet.
* TRACTION, urmat de una din valorile: AA, A, B, C, denota capacitatea de franare a anvelopei pe doua suprafete: asfalt ud si beton ud. Acest indicator nu se refera la aderenta pneului la accelerare sau in viraje. Un cauciuc cu marcaj TRACTION AA este creditat de producator cu abilitati de franare la ud foarte bune. Acesta va avea de obicei in compozitie cauciuc si compusi cu aderenta ridicata.
* TREAD WEAR, urmat de un numar de obicei de la 100 in sus se refera la rezistenta la uzura a anvelopei. Cu cat este mai mare acest numar, cu atat anvelopa va rezista mai bine in timp la uzura normala. Testele efectuate de producatori se desfasoara in conditii ideale iar ‘notele’, numerele (de exemplu: 240, 260 sau 300), sunt acordate pornind de la anvelopa considerata de referinta de catre producatorul respectiv, anvelopa care poate sa difere de la un producator la altul. Din aceste motive acest indicator are doar titlu informativ iar comparatia bazata pe el se face doar intre anvelope produse de acelasi grup industrial.
* TEMPERATURE, urmat de o litera, A, B sau C. Se refera la capacitatea anvelopei de a disipa caldura si de a rula la viteze ridicate si temperaturi inalte. Pentru acordarea ratingului de temperatura se efectueaza doua teste standardizate, unul la 160 km/h si altul la 187 km/h. Simbolul A inseamna ca anvelopa a trecut ambele teste, B denota ca pneul a trecut doar testul la 160 km/h iar C inseamna ca anvelopa nu a trecut niciunul din testele respective.
* TREAD WEAR, urmat de un numar de obicei de la 100 in sus se refera la rezistenta la uzura a anvelopei. Cu cat este mai mare acest numar, cu atat anvelopa va rezista mai bine in timp la uzura normala. Testele efectuate de producatori se desfasoara in conditii ideale iar ‘notele’, numerele (de exemplu: 240, 260 sau 300), sunt acordate pornind de la anvelopa considerata de referinta de catre producatorul respectiv, anvelopa care poate sa difere de la un producator la altul. Din aceste motive acest indicator are doar titlu informativ iar comparatia bazata pe el se face doar intre anvelope produse de acelasi grup industrial.
* TEMPERATURE, urmat de o litera, A, B sau C. Se refera la capacitatea anvelopei de a disipa caldura si de a rula la viteze ridicate si temperaturi inalte. Pentru acordarea ratingului de temperatura se efectueaza doua teste standardizate, unul la 160 km/h si altul la 187 km/h. Simbolul A inseamna ca anvelopa a trecut ambele teste, B denota ca pneul a trecut doar testul la 160 km/h iar C inseamna ca anvelopa nu a trecut niciunul din testele respective.
18. Marcaj al sarcinii si presiunii (dupa standarde D.O.T., pentru alegerea anvelopei este mai util indicele de la punctul 5).
19. Tipul anvelopei (radial).
20. Marca impusa de reglementarile SUA privind informarea consumatorului (Clasa de calitate).
21. Amplasarea indicatorului de uzura al benzii de rulare pentru iarna.